page-title-interview

INTERVIEW

23 december 2021

Van Geschiedenisstudent naar Performance Manager – De bijzondere doorgroei van Ruud

Vijf jaar geleden is Ruud de Keiser gestart op de servicedesk bij VGZ. Binnen drie jaar heeft hij zichzelf verder kunnen ontwikkelen en is hij inmiddels doorgegroeid naar de functie van Continuity and Performance Manager. We vroegen Ruud waarom hij deze stap heeft gemaakt en hoe hij zijn doorgroei heeft ervaren.

Persoonlijke ontwikkeling
Voordat Ruud bij VGZ in dienst trad, studeerde hij Geschiedenis aan de Radboud Universiteit. Daarna heeft hij een Master Business Process Management & IT gevolgd en zo kwam hij voor het eerst in aanraking met het IT-vakgebied. “Toen ik klaar was met mijn opleiding Geschiedenis had ik nog geen idee wat ik wilde gaan doen. Een vriend van mij is recruiter en stelde mij de vraag of ik niet in de IT-branche wilde gaan werken. Ik heb mij hierin verdiept en ben een traineeship gaan volgen bij een detacheerder. Al snel bleek dit geen match te zijn en ben ik mij verder gaan oriënteren. VGZ was een klant van mijn toenmalige werkgever en zo ben ik eens gaan kijken op de website.”

“De normen en waarden over de zinnige zorg van VGZ spraken mij toentertijd erg aan. Ook de sfeer die het uitstraalde, gaf mij een prettig gevoel. Het is een grote organisatie, maar ze stralen toch een bepaalde gemoedelijkheid uit.”

Persoonlijke groei staat bij VGZ voorop. Op dit gebied is er dan ook veel mogelijk. Ruud is hier een goed voorbeeld van. Hij begon bij VGZ op de ICT-servicedesk en is inmiddels doorgegroeid naar Continuity and Performance Manager. “De servicedesk was voor mij een goede opstap. Na een half jaar werd ik Senior Servicedesk Medewerker en kreeg ik een meer aansturende rol. Ik merkte dat ik op een gegeven moment toe was aan een nieuwe uitdaging. Door dit aan te geven en hulp aan te bieden bij andere teams die zich bezighielden met het werk wat ik interessant vond, kon ik mijzelf verder ontwikkelen. Zodoende ben ik nu twee jaar werkzaam als Continuity and Performance Manager. Ik vind het fijn dat VGZ je stimuleert om door te groeien en je merkt dat er kansen liggen binnen de organisatie.”

Gave projecten
Inmiddels is Ruud alweer 5 jaar werkzaam bij VGZ en heeft hij het erg naar zijn zin. “Mijn huidige rol was twee jaar geleden een nieuwe functie. Hierdoor kon ik helpen bij het opzetten van deze rol en heb ik veel kunnen leren van mijn leidinggevende. Afgelopen jaar heb ik mij beziggehouden met het hercontracteren van één van onze grootste leveranciers. Samen met een teamgenoot hebben we dit helemaal uitgedacht en opgezet. Je merkt dat VGZ een organisatie is wat continu in beweging is en waar je veel gave projecten kunt oppakken. Het is leuk om daar een bijdrage aan te leveren.


Momenteel is Ruud druk bezig met de nieuwe werkplek migratie. Door de overstap naar een nieuwe leverancier moet er veel geregeld worden. “Er komt best veel bij kijken. Denk aan het uitrollen van de laptops, het netwerk wijzigen en zorgen dat alle applicaties op de nieuwe werkplekken werken. Daarnaast bewaak ik de continuïteit en de prestaties van een IT-kavel. Ik stuur de leveranciers aan en check of de contracten op de juiste manier worden nageleefd. Als er contractvernieuwingen nodig zijn, denk ik mee over de invulling hiervan. Eigenlijk zorgen wij ervoor dat alles goed draait en naar wens van de organisatie presteert. En dat is mooi om te doen, want alles wat je in de zorg doet heeft een maatschappelijke impact en draagt ook bij aan een betere zorg.”

Tot slot geeft Ruud aan: “Ik vind het mooi om te zien dat ik in vijf jaar van iemand die niets wist op IT-gebied, nu mezelf heb ontwikkeld en helder heb hoe een IT-omgeving is opgebouwd en wat er allemaal bij komt kijken om het geheel soepel te laten draaien. Op persoonlijk vlak heb ik me ook erg kunnen ontwikkelen. Ik ga nu veel makkelijker met mensen om uit verschillende lagen. Doordat VGZ mij hierin stimuleerde ben ik niet meer bang om voor groepen te staan en heb ik geleerd om soms wat strenger te zijn. Die persoonlijke stappen die ik hier heb kunnen maken, zijn denk ik nog wel het mooiste.

Meer weten over de DataCare afdeling van VGZ? Je leest het hier.

Benieuwd naar meer interviews?

De voice- en chatbot laat ons focussen op de zaken die er écht toe doen

De voice- en chatbot laat ons focussen op de zaken die er écht toe doen

Sam had na zijn studie een baan nodig en begon als telefoonmedewerker bij VGZ. Nu, 12,5 jaar later, is hij Product Owner van het team direct contact. In zijn functie is hij verantwoordelijk voor...

Ontdek meer >
Data inzetten voor een gezonder Nederland? Zo doe je dat

Data inzetten voor een gezonder Nederland? Zo doe je dat

De afdeling Datacare is onmisbaar binnen VGZ. Als zorgverzekeraar beschikken wij over enorme hoeveelheden informatie en het aanbod van bruikbare data wordt met de dag groter en waardevoller. In...

Ontdek meer >
Hét verschil maken in de zorg, dat kan bij VGZ

Hét verschil maken in de zorg, dat kan bij VGZ

Zorg. Iets wat iedereen nodig heeft. Hoe mooi is het als je met jouw werk kunt bijdragen aan het verbeteren hiervan. Dat kan op de divisie Zorg bij VGZ. Sara Al Asady, Recruiter bij VGZ, vertelt je...

Ontdek meer >
Ontdek meer